Kvinnelig lærer tiltalt for seksuelt krenkende atferd overfor elever

Den kvinnelige læreren i Bergen skal ha sendt seksuelt ladede filmer av seg selv til elever på Snapchat. Det er et svært alvorlig forhold. Guttene var 13 og 14 år da de mottok filmene, og de var altså i et avhengighetsforhold til henne, fordi hun var læreren deres.

 Dersom det hadde vært en mannlig lærer og elever hadde vært jenter hadde fordømmelsen i samfunnet vært unison. Nå leser jeg tvert i mot i kommentarfeltet at dette er «drømmen for en 13-14 årig gutt» og folk skriver om MILF, altså gutters drøm om en  eldre og erfaren kvinne som sex-partner.

 Babbelet i kommentarfeltet er totalt misforstått. For det første er gutter på 13 og 14 år barn. For det andre, dette var læreren deres. Klasserommet er ikke et sted de kan oppsøke hvis de vil, det er et sted de er nødt til å være i. Læreren er gitt oppgaven av samfunnet, i tillit til at læreren skjøtter jobben på beste måte og forholder seg til lærerprofesjonens etiske plattform.

 Tiltalen lyder på «seksuelt krenkende atferd overfor barn under 16 år», og det handler alstå om bilder og filmer, samt et tilbud om «seksualundervisning». Hun er også tiltalt for å ha truet en av elevene med at noen skulle komme etter ham dersom han viste videoene til noen, og hun skal videre ha lovet ham toppkarakterer dersom han holdt munn.  

 Selv slo hun tilbake i retten tirsdag ved å hevde at hun ikke kunne forstå hvordan disse filmene hadde kommet guttene ihende. Hun sa at hun aldri hadde sendt dem slike filmer, og mente derfor hun var hacket. Samtidig beskrev hun gutter som var seksuelt pågående og aktivt kontaktsøkende, blant annet ved at hun i perioder daglig fikk besøk av dem hjemme.

Videoene ble sendt både uoppfordret og på oppfordring fra guttene, ifølge tiltalen. Det bør ikke være formildende at noen av guttene selv var aktive og pågående. Barn er barn. De færreste av oss ville vel funnet det formildende om en mannlig lærer «gav etter» for seksuelt pågående 13-årige jenter i klassen? Det er den voksnes ansvar å sette grenser, og når den voksne attpåtil er barnas lærer, er det både uhørt og straffbart å etterkomme sex-forespørsler fra utprøvende guttunger.

De er i en alder der tull og tøys og tøying av grenser nærmest er hovedbeskjeftigelsen i hverdagen. De er bare barn og læreren er den voksne, punktum finale.

Bergens Tidende skriver at kvinnen tidligere har solgt nakenbilder av seg selv på internett. Dersom bildene ikke lenger er tilgjengelig på nett bør det ikke vedkomme saken. Dersom de derimot fortsatt fantes eller kunne kjøpes da hun jobbet på skolen, gjorde hun det vanskelig for seg selv å være lærer.

Det gjelder strengere regler for læreres fritidssysler dersom de underviser barn, enn for de som underviser voksne, f.eks på et universitet. Jeg skrev tidligere i år om rektoren på et universitet i USA som laget porno av den snille typen på fritiden, og som mistet jobben. Jeg skrev at dette trolig hadde vært greit i Norge, der ytringsfriheten står sterkt, også i forhold til arbeidsgiver. Men i den saken var det et viktig poeng at studentene var over 18 år. Det er vanskelig å tenke seg at en lærer kan overleve i ungdomsskolen med en aktiv OnlyFans-konto. Men da er vi altså over i arbeidsretten, mens saken i Bergen gjelder strafferett.

Læreren beskriver altså seksuelt pågående og forhandlende gutter. Hennes troverdighet avhenger blant annet av om hun søkte hjelp hos kolleger eller rektor. Hvis hun fant situasjonen så vanskelig som hun beskriver, er det sannsynlig at hun ba om råd fra andre. Dersom hun ikke gjorde det, svekker det forklaringen hennes.

Uansett om saken ender med dom eller frifinnelse bør denne kvinnen aldri mer jobbe som lærer. Dersom hennes versjon er riktig, at hun nærmest var jaget vilt av gutter som tafset på henne i klasserommet og oppsøkte henne hjemme, så har hun ikke klart å holde de grensene som læreren må etablere mellom seg og elevene.

Det er selvfølgelig ikke alltid lett å være profesjonell, elevene tester sosiale grenser i ett kjør. Det er faktisk ungdommens «modus operandi» å oppføre seg upassende for å se hva som skjer. Det siste de trenger da er en lærer som er med på leken. Kanskje denne læreren nettopp var den kule læreren, som var med litt for langt.

Og det bør hun ta sin straff for, dersom faktum i saken er slik tiltalen beskriver. Denne saken, og pressens omtale av den, har en viktig allmenpreventiv side. Straff har to formål, det ene er at lovbryteren skal lære av det, det andre er at samfunnet skal lære av det. Og både skoleledere og lærere har godt av å bli minnet om hvor viktig det er å være den voksne i klasserommet, den som setter grenser og ikke på noen måte inviterer til, eller godtar, at de grensene brytes.

Les om rektoren i USA som produserte porno, hvordan hadde saken hans stått i Norge?

 

Forrige
Forrige

Forsvarets langtidsplan: Mer penger løser ikke problemet

Neste
Neste

Oddmund Hoel og kyssesaken