Avskjed etter reiseregningsrot

Reiseregninger er ikke bare et herk, det er også risiko for å gjøre feil. Tenk deg at du fikk sparken på dagen fordi du ikke oppdaget feilen i tide.

Det skjedde Bjarne Nyeland, en eldre danske med tretten års ansiennitet på en norsk oljerigg. Feilen ble ikke gjort av ham, men trolig av reisebyrået som arbeidsgiver hadde bedt ham bruke. Likevel tok arbeidsgiver det for gitt at han burde oppdaget det. Heldigvis gikk Bjarne Nyeland til sak og han vant i Sør-Rogaland Tingrett i april 2024. Det var nettavisen Fri Fagbevegelse som omtalte saken først.

Bjarne Nyeland jobbet som logistikkkoordinator på riggen Maersk Inspirer. Arbeidsgiver dekket alle reiser, også for de mange arbeidstakerne som jobbet i Danmark. Men da riggen fikk ny eier, Repsol Norge AS, fikk arbeiderne ny tariffavtale der de ordinære reisene etter skiftplan kun ble dekket innenlands. Alle utenlandsarbeiderne måtte skaffe seg kredittkort i eget navn, og reisebyrået Berg-Hansen skulle sørge for at reisene ble ført på riktige kort. Nyeland bestilte sine reiser på telefon til Berg-Hansen.

Men i Bjarne Nyelands tilfelle begynte reisebyrået å belaste bedriftens kort i stedet i stedet for Nyelands kort. Burde han ikke oppdaget det og sagt fra? Jo, så klart. Men det burde vel også bedriftens økonomifolk oppdaget, de som fikk alle bilagene? Det er ingenting som tyder på at Nyeland gav feil beskjed til reisebyrået.

Og rotet gjaldt ikke bare reiseregninger. Det var dataproblemer og leveranseproblemer på riggen, overgangen fra gammel til ny eier skapte mye kaos. Nyeland ble sykemeldt sommeren 2022 på grunn av stress. Deretter fikk han en kreftdiagnose og han forble sykemeldt til juletider samme år.

Vinteren 2023 oppdaget Repsol at flere ansatte hadde fått betalt reiser de ikke hadde krav på. For Nyelands vedkommende dreide det seg om 22 000 kroner han skyldte selskapet, som han betalte tilbake. Han skulle ordinært gå av med pensjon fire måneder senere. Likevel gav de ham avskjed, sparken på dagen, juni 2023.

Det året de fleste av disse reisene foregikk, i 2022, hadde Repsol Norge et overskudd før skatt på 8,7 milliarder kroner. Året etter gav de altså en arbeider med tretten års ansiennitet sparken fordi de tolket ulykksalige tilfeldigheter i aller verste mening. Hvem som var årsak til bruken av feil kredittkort er det altså ingen som vet sikkert. Men Nyeland gikk ut av arbeidslivet med stempelet «skurk» i panna. Sannheten var trolig at hverken han eller folkene på økonomiavdelingen hadde kontroll på bilagene.Som dommeren skriver: På samme måte som det er uklart hvorfor Nyeland ikke reagerte på manglende regning fra reisene er det vanskelig å forstå hvorfor Repsol Norge (eller Berg Hansen) ikke reagerte på at reiser fra Danmark var belastet selskapets kort. Slik flertallet ser det illustrerer dette at også iøynefallende uoppmerksomhet kan finne sted uten at det er uttrykk for forsøk på svindel eller tilsvarende.

Er ikke det godt sagt? «Også iøynefallende uoppmerksomhet kan finne sted uten at det er uttrykk for forsøk på svindel eller tilsvarende.» Amen!

Feil og rot skjer hele tida, i de fleste bedrifter, og dommeren trodde også på Nyelands framstilling av at det var særlig mye rot i overgangen fra gammel til ny eier.

Hvem av oss har ikke opplevd dårlige rutiner på jobben? De fleste av oss gir arbeidsgiver litt «slack» når de kommer med IT-systemer fra helvete og urimelige frister, vi snakker sammen om saken og det går seg til.

Men ikke hos Repsol, nei. Der gav de en kreftsyk mann med tretten års ansiennitet sparken på dagen for antatt underslag. Takk og pris for at de tapte rettssaken. Bjarne Nyeland har i mellomtiden gått av for aldersgrensa og slipper å ha mer med dette selskapet å gjøre. Retten gav ham 442 000 kroner i erstatning. Det tåler nok Repsol. I 2023 hadde den norske delen av selskapet 3,7 milliarder kroner i resultat før skatt.   

  

Forrige
Forrige

Hva skjer med IA-avtalen?

Neste
Neste

Ferieloven blir trolig endret