Slapt i Aftenposten om SAS

«Det er ingen krise om SAS går konkurs», skriver Andreas Slettholm i Aftenposten onsdag. Det har han rett i. Men han mener at pilotene tar for hardt i når de hevder at den skandinaviske modellen er i spill. Her er det pilotene som har rett, ikke Slettholm. SAS sa opp pilotene i morselskapet, og ba dem så søke jobb i to nyopprettede selskaper. Det er å organisere seg bort fra arbeidsmiljøloven. Pilotene skulle nemlig, etter både arbeidsmiljøloven og egne tariffavtaler, fått igjen jobben uten å måtte søke.

« Norwegian gjorde en lignende omstrukturering for noen år siden, skriver Slettholm videre, «så helt nytt i skandinavisk sammenheng er dette ikke. (...) de ansatte tapte søksmålet de anla mot Norwegian den gang.» Han glemmer et helt vesentlig faktum: Nettopp denne dommen gav støtet til lovendring.

Dommen i Høyesterett hadde følgende formulering: (… ) nye måter å organisere næringsvirksomhet på [kan] utfordre arbeidsmiljølovens formål om å sikre trygge ansettelsesforhold. […] det (må) imidlertid være opp til lovgiver å avgjøre om det bør gis en slik regel som arbeidstakersiden her har argumentert for.

Høyesterett forklarte altså at loven ikke virket etter intensjonen, og at det var opp til politikerne å vurdere loven på ny. Loven virket ikke slik den var ment i møte med nye konsernstrukturer. Slik ble Norwegian-saken den tydeligste enkeltårsak til at det såkalte Fougner-utvalget ble opprettet. De leverte sin store NOU2021:9 i juni i fjor, med lovforslag som trolig blir fremmet og vedtatt i høst. Etter disse lovendringene ville dommen i Norwegian-saken trolig blitt en annen.

Det handler altså om retten til gjeninntreden i gammel stilling etter oppsigelse. Slettholm bruker dommen som et argument mot pilotene. Han kunne med fordel nevnt at lovens tekst vil bli endret.

  

Forrige
Forrige

La SAS gå konkurs

Neste
Neste

Paragrafen ingen vil savne: §14-9(2)F