Slapt i Aftenposten om SAS
«Det er ingen krise om SAS går konkurs», skriver Andreas Slettholm i Aftenposten onsdag. Det har han rett i. Men han mener at pilotene tar for hardt i når de hevder at den skandinaviske modellen er i spill. Her er det pilotene som har rett, ikke Slettholm. SAS sa opp pilotene i morselskapet, og ba dem så søke jobb i to nyopprettede selskaper. Det er å organisere seg bort fra arbeidsmiljøloven. Pilotene skulle nemlig, etter både arbeidsmiljøloven og egne tariffavtaler, fått igjen jobben uten å måtte søke.
« Norwegian gjorde en lignende omstrukturering for noen år siden, skriver Slettholm videre, «så helt nytt i skandinavisk sammenheng er dette ikke. (...) de ansatte tapte søksmålet de anla mot Norwegian den gang.» Han glemmer et helt vesentlig faktum: Nettopp denne dommen gav støtet til lovendring.
Dommen i Høyesterett hadde følgende formulering: (… ) nye måter å organisere næringsvirksomhet på [kan] utfordre arbeidsmiljølovens formål om å sikre trygge ansettelsesforhold. […] det (må) imidlertid være opp til lovgiver å avgjøre om det bør gis en slik regel som arbeidstakersiden her har argumentert for.
Høyesterett forklarte altså at loven ikke virket etter intensjonen, og at det var opp til politikerne å vurdere loven på ny. Loven virket ikke slik den var ment i møte med nye konsernstrukturer. Slik ble Norwegian-saken den tydeligste enkeltårsak til at det såkalte Fougner-utvalget ble opprettet. De leverte sin store NOU2021:9 i juni i fjor, med lovforslag som trolig blir fremmet og vedtatt i høst. Etter disse lovendringene ville dommen i Norwegian-saken trolig blitt en annen.
Det handler altså om retten til gjeninntreden i gammel stilling etter oppsigelse. Slettholm bruker dommen som et argument mot pilotene. Han kunne med fordel nevnt at lovens tekst vil bli endret.