Lederutvikling i norske kommuner: Waste?
I uka som gikk har jeg kost meg med en stor featureartikkel i avisa Klassekampen.
Den handler om lederutvikling i norske kommuner! Avisa har blant annet besøkt Sandnes kommune, som har satset stort på lederutvikling. De har to personer ansatt bare for å drive med dette. I tillegg spyttet de inn 4,2 millioner til PWC og organisasjonspsykolog Henning Bang. Kommunen sendte 360 ledere på seminar, i flere omganger på til sammen ni dager.
360 ledere x 9 arbeidsdager er altså neste to årsverk med lederutvikling. Denne tida kunne alternativt vært brukt til samtaler med menige ansatte, som sikkert kunne tenkt seg en ekstra prat med sjefen sin. Men norske sjefer har jo ikke tid til å snakke med de ansatte når de skal på seminar og løse rebuser i stedet! Jeg siterer fra Klassekampens artikkel:
«Da det var «kickoff» på kinoen i november 2022, var magiker Kevin Lunde hyret inn for å sette stemningen. Underveis i kurset fikk lederne trene på ulike scenarioer med spesialinnpakkede sjokolader, erteposer, klistremerker og puslespill med kommunevåpenet på. Deltakerne løste rebuser og konkurrerte om å gi og ta imot tilbakemeldinger, og vinnerne fikk sjokolademedaljer med påskriften «modig». På kurset fikk lederne også goodie bags, egne notatbøker med navnet sitt på, nøkkelkort og diplomer. 500 vannflasker ble kjøpt inn, til 50.000 kroner. Dette kommer fram i fakturaene.»
Klassekampen har undersøkt 58 kommuner som har brukt minst 148 millioner kroner på lederutvikling siden 2022, til tross for dramatiske kutt i andre tjenester. Eksempler inkluderer Åfjord kommune, som har utlyst et anbud på to millioner kroner for lederutvikling mens de skal kutte 50 millioner og kvitte seg med 50 årsverk. Grong kommune har brukt 1,1 millioner kroner på lederutvikling fra PWC. Det samme selskapet, PWC, var inne i min hjemkommune Larvik for å vurdere kutt-områder, og de foreslo å bruke ostehøvel på det meste, unntatt noen få vernede områder, som f.eks lederutvikling. Konsulentbransjen er god til å passe på seg selv!
I Stavanger har kommunen brukt 1,3 millioner kroner årlig på eksternt innkjøpt lederutvikling. Klassekampen besøkte en slik ledersamling i Stavanger. De beskriver hvordan de kommunale lederne fikk i oppdrag å tegne et portrett av hverandre, to og to, uten å få lov til å se ned på arket og jeg siterer:
«De fleste klarer å tegne et slags omriss av et ansikt, men briller, ører og munner havner litt overalt. Så skal de bytte og gjøre det samme med en annen leder (...) Latteren sitter løst (...), når ledere i kommunen skal tegne portretter av hverandre uten å se ned på arket. Gjennom flere kurs har de møttes for å bli bedre på å gi tilbakemeldinger og se det beste i sine ansatte.»
Samtidig som lederne holder på med dette, kuttes det i andre tilbud, som gratis ute-trening for eldre. Denne utetreningen, som betyr mye for de eldre som deltar, kostet 60,000 kroner i året. Journalistene setter helt betimelig disse to tiltakene opp mot hverandre. Hvorfor skal kommunale ledere bruke masse penger på hotell, middager og direkte fjollete aktiviteter, når eldre med dårlig økonomi mister sitt eneste fritidstilbud som er å trimme sammen med en instruktør i parken?
Moss kommune, som må svinge sparekniven over tjenester til innbyggerne, har brukt 2,8 millioner kroner på lederutvikling de siste tre årene, med opphold på luksushoteller som Refsnes Gods og Son Spa. I Fredrikstad kommune har administrasjon og ledelse vokst betydelig, med 149 millioner kroner mer brukt på disse postene enn nabokommunen Sarpsborg. Samtidig kuttes det i grunnskoleutgifter og andre tjenester.
Dette eksemplifiserer en bredere trend i Kommune-Norge, hvor ledelse prioriteres til tross for økonomiske utfordringer og kutt i grunnleggende tjenester, mener Klassekampens journalister.
Tilbake til Sandnes kommune og direkte sitat fra Klassekampen:
«Ved avslutningen av ledersamlingen fikk lederne en pose med grønnsaker og oppskrift på en rekerett. Fargene i retten skulle reflektere Sandnes kommunes verdier: sunn (grønn som koriander), modig (rød som chili) og romslig (gul som mango).
Det meste av dette kursmateriellet har hatt en helhetlig grafisk profil laget av et reklamebyrå. Samlet kostnad var på 780.000 kroner. Det ble også servert mat gjennom kurset, til en samlet pris på 656.000 kroner».
Alle disse pengene og all denne tiden kunne altså vært brukt på kommunens innbyggere. Jeg tipper også at de kommunale lederne hadde brukt tiden bedre på å gjennomføre medarbeidersamtaler med de som faktisk gjør jobben i førstelinja, enn å dille rundt med erteposer, sjokolademedaljer og festlige tegneøvelser.
Tiden for denne type lederutvikling bør være forbi. Ikke bare på grunn av pengemangel, men også fordi det ikke finnes noe evidens for at slike aktiviteter faktisk gjør folk til bedre ledere.