Tesla-Streik i Sverige

Denne saken er også publisert i Nettavisen november 2023

Jeg elsker å kjøre Tesla Model 3. Den gir en fantastisk opplevelse i mine ukentlige 20-30 mil på veien. Men den ferske Tesla-streiken i Sverige gir en ny og uggen følelse av å kjøre en bil som er litt ... hm ... uetisk.

Tesla-streiken i Sverige startet 27. oktober med 120 ansatte på Teslas egne verksteder. Den 3. november kom 470 øvrige mekanikere inn i aksjonen da de nektet å reparere Teslaer. Tirsdag 7. november gikk havnearbeiderne i landets fire største havner til aksjon, ved å nekte å losse Teslaer. Dette kan være bare starten, en velorganisert arbeidstakerside kan i praksis stoppe det meste, og særlig når opinionen er med dem.

 Elon Musk er en tydelig motstander av fagorganisering. Men i Skandinavia har høy organiseringsgrad vært en suksess både for arbeidsgivere og arbeidstakere. Det har gitt stabile rammebetingelser, få streiker og lite uro.

Nordiske arbeidsgivere liker tariffavtaler og sentral lønnsdannelse. Da slipper de konkurrenter som dumper lønn, fordi tariffavtalene gjør lønnsdumping umulig. Elon Musk nekter altså å inngå den tariffavtalen alle andre bilprodusenter og importører i Sverige har sagt ja til.

Når en arbeidsgiver en sjelden gang sier nei til tariffavtale i Skandinavia er svaret arbeidskamp, altså streik. IF Metall (Sveriges svar på norske Fellesforbundet) har en solid streikekasse, de har hele fagbevegelsen i ryggen og de kommer aldri noensinne til å gi seg.

Elon Musk er ingen tradisjonell «union buster», eller «fagforeningsknuser» på norsk. Han er noe nytt og ukjent her i Skandinavia, han er en «union ghoster». I fem år lot Tesla som om IF Metall ikke fantes. Den mektige fagforeningen krevet tariffavtale og ble bare neglisjert. Så fikk de nok og varslet streik.

For Elon Musk vil de økte kostnadene ved en tariffavtale til svenske teknikere være et musepiss i havet. Men kanskje saken er av like stor prinsipiell betydning for ham, som for svensk fagbevegelse? Tesla, med sine 120 000 ansatte globalt, har ingen tariffavtaler i noe land. I Tyskland gikk lederen i IG Metall, verdens mektigste fagforening, hardt ut mot Tesla. Da hadde Tesla forsøkte å hindre fagorganisering av de 12 000 arbeiderne som laget Model Y i Gruenheide. Siste ord er neppe sagt i forholdet mellom tyske IG Metall og Elon Musk.

“Tesla`s biggest labor union fight is happening in Europe. Is the US next?» lyder overskriften i næringslivsavisa Quartz. Nylig var det en stor streik i amerikansk bilindustri, som endte med lønnsøkning for 40 000 arbeidere ved General Motors, Ford og Stellantis.  Tesla derimot, slapp unna konkurrentenes kostnadsøkning for de har jo ingen fagforeninger. Det er opplagt at General Motors og Ford har all interesse av at også Teslas arbeidere skal organisere seg. Situasjonen kan gi nye og morsomme politiske allianser på den andre siden av atlanteren.

Det er elementer i Teslas tariffmotstand som minner om Ubers kamp mot nasjonal arbeidsrett i en rekke land. Uber tar rettssak etter rettssak for å få gjennomslag for at sjåførene er selvstendig næringsdrivende og ikke ansatte. Uber har nemlig alle fordeler av at sjåførene ikke dekkes av arbeidervernlovgivning og heller ikke kan streike (det kan man ikke som selvstendig næringsdrivende).

Likheten med Tesla er følgende: Ny aktør revolusjonerer bransjen. Men på veien dit legger de seg ut med eksisterende lovgivning og kollektive avtaler. De kan velge å innordne seg eller fortsette å kjempe på. Både Uber og Tesla kjemper mot det eksisterende. For Uber står kampen i øyeblikket mot nye lovforslag i EU, for Tesla står kampen mot internasjonal fagbevegelse.

«Elon Musks forretningsmodell er å ikke respektere menneskerettigheter,» sa Atle Høie, lederen for paraply-organisasjonen IndustriALL, som representerer 50 millioner industriarbeidere i over hundre land. Atle Høie og kommer fra norske Fellesforbundet og han fortsetter: «Vi må slå tilbake mot Teslas forretningsmodell, og Sverige er det beste stedet å starte».

Dette er titanenes kamp: En samlet global fagbevegelse mot Elon Musk. Tesla vil kanskje ta streik etter streik i Europa, for å stå i mot kravet om kollektive avtaler? Slik Uber tar rettssak etter rettssak og lobber for endret lovgivning? En ting er sikkert i vårt broderland Sverige: For begge parter i Tesla-konflikten står det om langt mer enn om disse 120 Tesla-ansatte teknikerne skal få sin tariffavtale.

 

Forrige
Forrige

Sex, julebord og #MeToo

Neste
Neste

AFP-en kan forsvinne