En høvdinge-fjær for NRK

NRK kan feire en stor seier som folkekringkaster med serien Skam. Sesong 2 er i gang. Men først bør du se sesong 1, hvis du ikke har gjort det. Det kan du gjøre på skam.p3.no.

Jeg så Skam på et møte i Kringkastingsrådet i januar og ble ganske paff. Noe så bra, med så høye seertall, og jeg hadde aldri hørt om det før?! Fem jenter som krangler om russebuss. Det handler om noe så eksistensielt som å overleve på videregående. Se på dette:

I høst tok NRKs Skam nemlig tenårings-markedet med storm, helt uten forhåndsannonsering. Serien fant selv sine seere på nett, og gikk under radaren i pressen, altså voksen-Norge. Og hold deg fast: Rundt 80 prosent av ratingen (antall seere) er på nett! Og for noen seertall, rundt 200 000 pr epiode. Første episode var pr 8. februar sett av 253 000 men seertallene vokser stadig for gamle episoder. Typisk for nettdistribusjon, i motsetning til lineært TV. Ingen vet altså hvor Skam ender i totale seertall. Serien er bygget på omfattende research på videregående skoler. Episodene ble sluppet på sosiale medier bitvis, for så å bli satt sammen til en episode ved slutten av uka. Episodene spilles inn raskt, og i samtid. Er det jul i serien så er det jul i virkeligheten. Nedenfor ser du et klipp fra en fest i desember. Få med deg starten (festen) og spol eventuelt over kjøkkensamtalen som ikke gir mening hvis du ikke har sett de andre episodene. Så ved slutten av kjøkkensamtalen (ved 6 minutter blank) får du med deg kollapsen til Vilde i gangen og det som skjer etterpå. For dette er sjeldent: En regissør som ikke nekter seg noen ting. Det er noe bibelsk og voldsomt over virkemidlene og det bærer tvers igjennom. Se på dette:  

Fikk du med deg Vildes setning i søvne? «Jeg tror jeg drepte barnet til William i kveld.» Forklaring følger i neste episode.

NRK har i mange år satset målrettet på distribusjon på nye plattformer. Men ny distribusjon må også fylles med nytt innhold, skapt for nye flater og seermønstre. 87 prosent av ratingen til Skam er på mobil, nettbrett og desktop, bare 13 prosent på vanlig TV. Jeg tviler på at andre statskringkastere kan skilte med noe liknende: Kunstnerisk høy kvalitet distribuert på nye flater med høye seertall.

Gode gamle NRK driver meg jevnlig til vanvidd av ergrelse. Gjespende venstrevridde programledere tjatrer i vei på radio og Dagsrevyen er kveldens gudstjeneste for 68-ere. Men disse dødskrampene bør ikke forstyrre vårt bilde av poenget med å betale lisens: Det som er mest NRK er nemlig fantastiske reportasjer fra hele landet, naturprogrammer i toppklasse, kanskje verdens beste gratistilbud til barn (TV Super) og altså Skam; Stort drama for tenåringer. En vakker dag får de også skikk på Dagsrevyen skal du se, eller vi får en bedre nyhetstjeneste opp av den lineære asken.

Polikerne i Stortinget har påpekt Super som en av våre viktigste kultur- og nasjonsbyggende tiltak. Og med Skam har NRK tatt en overraskende og stor seier innen drama. Bare med disse to har NRK legitimert sin rolle som folkefinansiert almennkringkaster.

Det er faktisk en sammenheng med folkefinansiering og kvalitet: Når man får fem milliarder inn på bok hvert år kan man også ta risiko hvis man har vett til det. Hurtigruten minutt for minutt var risiko, slik Skam var risiko, da de laget første sesong. Uten risiko blir det ingen seire.

Teksten er også publisert i Aftenposten 29.02.16

Vil du ha mine saker rett i innboksen? Da får du også eboka «Det glade vanvidd» gratis som velkomst. Her er lenken for å melde seg på nyhetsbrevet.